Email Drukuj PDF

XIX Letni Festiwal Muzyczny w Kalwarii Zebrzydowskiej

W sobotę 14 czerwca w sanktuarium kalwaryjskim już po raz dziewiętnasty rozpoczęto Letni Festiwal Muzyczny. Tegoroczne przedsięwzięcie odbywało się w blasku kanonizacji Jana Pawła II, największego z pielgrzymów kalwaryjskich i niejako był hołdem złożonym temu świętemu.

Dyrektorem artystycznym, tak jak w latach ubiegłych, został dr Marcin Wolak. Na inauguracji festiwalu w bazylice przed licznie zgromadzoną publicznością zaproszeni artyści zaprezentowali „Mszę z Buenos Aires” Martina Palmeri`ego. Do tego monumentalnego dzieła zaangażowano Chór Mieszany Katedry Wawelskiej przygotowany przez Andrzeja Korzeniowskiego, ponadto Krakowską Orkiestrę Kameralną, wybitną solistkę panią Ewę Wolak oraz instrumentalistów: Monikę Płachtę – fortepian, Pawła Palucha – akordeon, Zofię Trystułę – obój, Katarzynę Myśliwiec – obój. Nad całością czuwał maestro prof. Stanisław Krawczyński. W programie występu znalazł się także utwór Antonio Vivaldiego – „Koncert na dwa oboje i orkiestrę smyczkową, a-moll, RV 536”.

Drugi występ odbył się 27 czerwca w Bazylice Mniejszej M.B. Anielskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Wystąpiła w nim Krakowska Młoda Filharmonia pod batutą Tomasza Chmiela. Zabrzmiały wówczas utwory Jana Sebastiana Bacha, Henryka Wieniawskiego i Antonio Vivaldiego. W programie dodatkowo znalazł się „Kanon” Jana Pahelbela oraz muzyka z filmu „Misja” Ennio Morricone. Na uwagę zasługiwały młode artystki w osobach: Joanna Janas, Karolina Marks, Natalia Nowak, Dominika Murzyn, Kinga Wszołek oraz Aleksandra Panasiuk. Szczególną uwagę przykuł występ grającego na oboju Kamila Kuca.

Kolejny piątek, 4 lipca, w kalwaryjskiej bazylice, był dla melomanów pod znakiem muzyki instrumentalnej. Na flecie zagrała Martyna Majda, wiolonczeli – Mateusz Mańka, a na organach mistrz Witold Zaborny. W programie znalazły się utwory Georga Muffata, Jana Sebastiana Bacha, Carla Bacha czy Dietricha Buxtehude`a.

11 lipca na nietypowym koncercie, ponieważ został on zorganizowany poza samą bazyliką na krużgankach klasztornych wystąpiło duo instrumentalne w osobach Irena Czubek-Davidson – harfa oraz Antoni Markowski – kontrabas. Zaprezentowano utwory Jana Sebastiana Bacha, Nicolo Paganiniego oraz Nancy Gustavson i Camila Saint-Sensa. Ciekawostką było zagranie tych utworów napisanych na inne instrumenty w transkrypcji występujących artystów.

Wyjątkowe wnętrza Kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w Brodach po raz kolejny 18 lipca stały się niezwykłą oprawą dla koncertu wokalno-organowego. Przed zgromadzoną publicznością wystąpiła mistrzyni organów Ewa Bąk. Towarzyszył jej wybitny kontratenor Marcin Ciszewski. Przed rozpoczęciem koncertu przed publicznością zaprezentowała się artystka z Ukrainy goszcząca w Kalwarii Zebrzydowskiej która, wykonała ukraińską kołysankę. Program występu artystów był niezwykle bogaty, m.in. pieśni anonimowych autorów, Claudio Monteverdiego czy Cesarza Leopolda I, jednak najprawdopodobniej największe wrażenie wywarło wykonanie utworu „Ave Maria” Giulio Cacciniego. Po koncercie uczczono minutą ciszy ofiary katastrofy lotniczej na Ukrainie.

Z powodu choroby do Polski nie udało się dotrzeć Paulowi Esswoodowi, ale mimo tego koncert odbył się jak zaplanowano 25 lipca. Koncert zatytułowany był „Muzyka kościelna na przestrzeni dziejów”. Utwory z różnych epok historycznych przedstawiła sopranistka Philippa Hyde. Artystka była również autorem słów poprzedzających każdy utwór. Niespodzianką był występ Marcina Wolaka, który zaśpiewał utwory dopełniające program koncertu. Na pozytywie artystom akompaniował organista Wacław Golonka.

Zakończenie festiwalu miało miejsce 1 sierpnia w bazylice kalwaryjskiej. Data ta upamiętniająca 70 rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego zbiegła się z wykonaniem pieśni polskiego kompozytora Henryka Góreckiego. Był niejako hołdem złożonym Powstańcom `44. Bezpośrednio przed koncertem na dziedzińcu sanktuarium burmistrz miasta Kalwarii Zebrzydowskiej Zbigniew Stradomski złożył kwiaty pod tablicą upamiętniającą ofiary II Wojny Światowej. Koncert ten wpisał się w ogólnopolski cykl koncertów monograficznych „Z pieśni kościelnych” Henryka Mikołaja Góreckiego i został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem do projektu zostało stowarzyszenie PASSIONART. Górecki Chamber Choir wykonał 20 pieśni z repertuaru mistrza Góreckiego. Nad wykonaniem pieczę miał maestro Włodzimierz Siedlik. Na zakończenie swoje podziękowania złożyli kolejno Marcin Wolak, Zbigniew Stradomski oraz w imieniu nowego kustosza sanktuarium o. Azariasza Hessa podziękowania złożył o. Antoni Kluska.

Tegoroczny festiwal mógł odbyć się dzięki gościnności oo. Bernardynów, szczególnie o. kustosza Gracjana Kubicy, dzięki pomocy burmistrza miasta Kalwarii Zebrzydowskiej Zbigniewa Stradomskiego oraz Rady Miejskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Do wydarzenia swoją cegiełkę dołożył proboszcz parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Brodach o. Mieczysław Żelazny oraz wielu ludzi, którym za pomoc serdecznie dziękujemy. Szczególne podziękowania należą się panu Stanisławowi Sypniewskiemu za udokumentowanie całego cyklu koncertów. Zapraszamy w przyszłym roku na jubileuszowy XX już Letni Festiwal Muzyczny.

 

Tekst: Mateusz Porębski

Źródło: ckstkalwaria.com